16 April 2009:
Sebaik saja aku keluar dewan peperiksaan tepat jam 2.15pm, aku menuju ke masjid untuk menunaikan solat. Pada waktu tu, aku dah rasa sesuatu yang "sedap" dengan hati aku. Cuma tidak aku endahkan, mungkin sekadar "sakit" biasa. Aku buat kerja-kerja lain seperti biasa tanpa sedikitpun mengendahkan hatiku yang sakit.

Lalu beberapa sahabat yang kutemui bertanya itu dan ini, kenapa nampak lain macam je hari ini. Aku senyum, tak ada pa-apa kataku. Namun, sejujurnya jawapanku sama sekali tidak ikhlas.Cuma aku sembunyikan, malu untuk berterus terang. Bimbang dikatakan manja. Sakit sikit pun tak perlulah heboh kat orang kot.

Rupanya aku silap. Sakit yang melanda hatiku makin teruk. Sehingga saat ini kalau aku jumpa doktor pun belum pasti dia mampu merawatnya. Sampai ke malam, menjelang Maghrib, seusai Isyak, ianya makin parah.

>Sahabat, hati ana sakit... aku mengadu kepada sahabatku.
>Enti, carilah ubat untuk hati enti yang sakit tu.
>Bagaimana?
>Jumpa "doktor" dan tanya ubat apa yang sesuai untuk sakit enti tu..
>Oh, syukran sahabat, atas peringatan.
Enti tau tak, pernah satu ketika ana sakit macam ni, sampai ana tak tau nak buat macam mana. Pada malam tu, ana naik motor keliling UIA, cari ketengangan kononnya. Tapi ana tak dapat ketenangan tu, dan ana tak dapat apa-apa pun. Lepas tu, ada senior ana SMS kat ana:

"Carilah HATIMU sewaktu membaca al-Quran,jika kau tidak temui, carilah HATIMU ketika mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah HATIMU ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, berdoalah kepada Allah, PINTA HATI YANG BARU..."

Selepas aku menghayati maksud tersirat SMS tersebut aku senyum sendirian, YA ALLAH, rupanya tidak lepas Kau memerhatikanku, dan tak perlu lama aku menunggu inzar dariMu. mungkin,seniorku itu adalah satu wasilah untuk Kau menyampaikan salam dan pesan-Mu padaku. (selama ni seiorku tak pernah mesej pun), dan kini kutemui jalan sebenar mencari ketenangan, mengubat hatiku yang sakit. mungkin parah sudah hatiku,hingga seringkali aku memohon pada-Mu, pinta Kau tukarkan hatiku, dengan hati yang baru.

2 comments:

your blog is very nice

tq jennifer. Islam is the way of life.=)

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers