Salam Kemenangan.

Pada 7 Mac yang lepas saya sempat berkunjung ke Bukit Gantang untuk meninjau suasana Pilihanraya Kecil di sana bersama dua orang kakak saya dan seorang adik saya.

Kami bertolak dari Selangor sekitar jam 2pm dan sampai di sana sekitar 6pm, malangnya kami tersesat ketika mencari Rumah Anak Yatim Ummu Safiah untuk bermalam yang akhirnya kami jumpai jam 10pm.

Tak sabar rasanya menunggu hari esok untuk melihat suasana pilihanraya di situ. Mata mula layu dan....

5am: makcik-makcik yang datang dari negeri lain bersiap sedia, khidmat diri untuk sama-sama bermunajat. tepat jam 7 pagi kami dilepaskan dan doa dibaca sebelum berangkat. saya berpeluang meninjau di Trong Barat, tempat yang dikatakan agak panas, sering ada pergaduhan dan perselisihan faham.

Saya cuma memerhatikan sahaja gelagat penyokong kedua-dua belah pihak. Tak sangka, saya berpeluang untuk menyaksikan acara sebegini secara langsung. berlaku juga perang mulut antara penyokong kedua-dua parti.

Dalam beberapa minit kemudian keadaan sedikit kecoh bila penyokong BN memulakan serangan kerana tidak berpuas hati lantaran mereka merasakan penyokong PAS mengambil tempat mereka. Keadaan dapat dikawal oleh pihak polis.

satu perkara yang cukup menginsafkan saya berlaku beberapa minit selepas itu. penyokong-penyokong PAs mula berselawat...sayu sekali kedengaran, suasana yang bingit ditimbulkan juak BN hilang seketika, seolah-olah semua yang ada di situ menghayai alunan selawat tersebut.

Dalam diam, hati saya mulai sebak, mata terasa panas dan kolam mata saya terasa solah-olah mula bertakung air mata. mujur mampu saya kawal, dalam suasana yang sebegitu, saya teringat akan Rasulullah, bagaimana perjuangan Baginda meneyebarkan Islam, mengorbankan apa sahaja. Di kala itu, matahari terik di atas kepala, peluh mula menitik-nitik.

Lalu, saya terfikir kalau rasa panas begini dah mula mengeluh, mampukah saya memperjuangkan Islam, sedangkan orang-orang yang mewaqafkan diri untuk Islam seharusnya berjiwa kental.

Saya juga cukup kagum dengan bebrapa individu yang cukup memberi kesan kepada saya. Seorang makcik yang sudah berusia turut bersemangat meraih undi. Begitu juga dengan seorang ustaz yang saya cukup kagum pembawaan dakwahnya. dengan semyum meleret tanpa henti, gaya sopan santun yang cukup memikat hati.

Pendek kata, banyak pengalaman yang mampu saya kutip dalam tempoh sesingkat ini. Malangnya, kami tidak dapat berlama-lama di situ lantaran dua orang kakak saya akan menghadapi exam keesokan harinya.Kami berangkat pulang selepas zohor.

"LANGKAH TERUS MELANGKAH"



0 comments:

Post a Comment


Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Hikmah as-Syuyukh

Followers