16 April 2009:
Sebaik saja aku keluar dewan peperiksaan tepat jam 2.15pm, aku menuju ke masjid untuk menunaikan solat. Pada waktu tu, aku dah rasa sesuatu yang "sedap" dengan hati aku. Cuma tidak aku endahkan, mungkin sekadar "sakit" biasa. Aku buat kerja-kerja lain seperti biasa tanpa sedikitpun mengendahkan hatiku yang sakit.

Lalu beberapa sahabat yang kutemui bertanya itu dan ini, kenapa nampak lain macam je hari ini. Aku senyum, tak ada pa-apa kataku. Namun, sejujurnya jawapanku sama sekali tidak ikhlas.Cuma aku sembunyikan, malu untuk berterus terang. Bimbang dikatakan manja. Sakit sikit pun tak perlulah heboh kat orang kot.

Rupanya aku silap. Sakit yang melanda hatiku makin teruk. Sehingga saat ini kalau aku jumpa doktor pun belum pasti dia mampu merawatnya. Sampai ke malam, menjelang Maghrib, seusai Isyak, ianya makin parah.

>Sahabat, hati ana sakit... aku mengadu kepada sahabatku.
>Enti, carilah ubat untuk hati enti yang sakit tu.
>Bagaimana?
>Jumpa "doktor" dan tanya ubat apa yang sesuai untuk sakit enti tu..
>Oh, syukran sahabat, atas peringatan.
Enti tau tak, pernah satu ketika ana sakit macam ni, sampai ana tak tau nak buat macam mana. Pada malam tu, ana naik motor keliling UIA, cari ketengangan kononnya. Tapi ana tak dapat ketenangan tu, dan ana tak dapat apa-apa pun. Lepas tu, ada senior ana SMS kat ana:

"Carilah HATIMU sewaktu membaca al-Quran,jika kau tidak temui, carilah HATIMU ketika mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah HATIMU ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, berdoalah kepada Allah, PINTA HATI YANG BARU..."

Selepas aku menghayati maksud tersirat SMS tersebut aku senyum sendirian, YA ALLAH, rupanya tidak lepas Kau memerhatikanku, dan tak perlu lama aku menunggu inzar dariMu. mungkin,seniorku itu adalah satu wasilah untuk Kau menyampaikan salam dan pesan-Mu padaku. (selama ni seiorku tak pernah mesej pun), dan kini kutemui jalan sebenar mencari ketenangan, mengubat hatiku yang sakit. mungkin parah sudah hatiku,hingga seringkali aku memohon pada-Mu, pinta Kau tukarkan hatiku, dengan hati yang baru.

Semasa dalam perjalanan pulang dari Bukit Gantang, sempat saya bertanya itu dan ini kepada kakak senior saya(Kak Erni) tentang keluarganya.Sekadar menambah maklumat tentang dirinya, merapatkan lagi silaturrahim.

Saya bertanya, apa yang akak mahu buat lepas grad nanti, memandangkan ini adalah sem terakhir akak di UIA?Akak mahu jadi seperti siapa? Mak cik yang mana?( Merujuk kepada makcik-makcik yang turun ke Bukit Gantang dari pelbagai negeri.

"Habis grad nanti, akak goyang kaki kat rumah kot.huhu. Bukan apa, akak nak buat apa lagi, nak tolong kat kampung sendiri, tak boleh ah. Ayah akak parti pembangkang(merujuk kepada negeri kelantan). Kalau nak tolong tempat lain boleh la kot."

"Oh, ye ke. Em, dalam ramai-ramai makcik tadi, nak jadi yang mana?" Saya mengasak.

"Nak jadi macam makcik ni!haha" jaabnya sambil menunjuk ke arah gambar seorang isteri YB PAS.

Saya tersenyum, dalam diam saya doakan moga impiannya tercapai walaupun lagaknya macam tak serius dan main-main.

Semalam, 13 April, jam hampir 12 malam, sedang saya study dengan kawan-kawan, saya menerima satu SMS...

"Salam. Sahabat kita BAYYI telah kembali ke tahmatullah sebentar tadi. Al-Fatihah."
(Bayyi@Syukri adalah seniorku di UIA).

Saya tergamam seketika, hati mula hiba dan sebak mula melanda, hanya Al-Fatihah yang mampu saya hadiahkan.Mengimbau kembali kesungguhan dan pengorbanan yang beliau curahkan semasa terlibat dengan Maaruf Club, saya cukup kagum dengan insan ini. Walaupun sakit(barah otak), walaupun kadang-kadang bila berdiri seakan-akan mahu rebah, walaupun ketika berjalan kaki bagai tidak berpijak di bumi, dan kadang-kadang sesekali mahu rebah( yang ini saya pernah saksikan sendiri), namun komitmennya tidak boleh disanggah.

Kian lama terlantar di atas katil, akhirnya dia pergi jua, tetamu tanpa isyarat datang menjemputnya jua.

14 April: Aku tambah-tambah terkejut dengan berita yang kuterima ketika bersiap sedia menunaikan solat Asar. terserempak dengan kaka seniorku, Kak Wani di masjid: "Jie, dah tau ke ayah Kak Erni dah takde. Baru je, dalam pukul 4 td."

Aku diam, lidah kelu tanpa bahasa. Innalillah....

Takziah kepada Kak Erni dan keluarga Bayyi..Moga arwah ayah Kak Erni dan arwwah Bayyi dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para solihi.Coretan ini juga bukan sekadar mahu berkongsi cerita duka, tetapi sebagai satu iktibar kepada kita yang masih menghuni dunia, mereka yang pergi telah melepasi satu marhalah, bagaimana dengan persediaan kita untuk menghadapinya, bersediakan kita menerima Tetamu Tanpa Isyarat???

"Faiza ja'a ajaluhum la yasta'khiruuna saa'atan wala yastaqdimuun"

BAGAIMANA IMANMU SAAT INI?
LANGKAH DAN TERUS MELANGKAH.

Kenapa entry saya kali ni berbunyi "aku dan warna merah"? Nak kata saya meminati warna tersebut, sah-sahlah tidak.

Tapi saya agk pelik, masa kecik-kecik dulu, pakaian saya, dari baju sampai ke kasut kebanyakannya berwarna merah. Tu pun abah dan ummi yang belikan, bukan pilihan sendiri.

Satu pagi, ketika saya berusia 6 tahun, saya berjalan ke Pasti, tempat saya belajar, jalan bersendirian, walhal boleh saja saya pergi dengan abah saya sebab sekolah tempat abah saya mengajar sebelah Pasti tempat saya belajar.

Ketika hampir dengan kawasan Pasti, abah saya sampai lalu menegur saya, kakak pergi sekolah sorang-sorang? Tak takut ke?

Saya jawab tak takut abah. Kakak suka jalan kaki, boleh tengok pokok dan cakap dengan makcik2.(Kalu saya jumpa makcik2 yg sedang membersihkan laman saya buat teman berbual).

Lepas tu abah saya tanya, kakak suka warna merah? saya jawab, saya tak suka warna merah. kenapa abah? Lalu abah menyatakan pendapatnya, abah ingat kakak suka warna merah, sebab anak abah yang sorang ni, sangat berani, boleh berdikari.

Saya senyum, dalam hati.Waa, bangganya aku. Huhu, masa saya berusia 3 tahun, kak saya tak nak pergi sekolah, sebab takut dengan cikgu.

Lalu saya yang tak pakai baju(msa tu kecik lagi, 3 tahun), pegang tangan kakak saya "Kak, jom pergi sekolah ye. Meh saya hantar. Jangan takut, nanti cikgu bagi coklat sedap" Lalu saya pimpin tangan kakak saya dan hantar dia ke sekolah.

Masa tu smua orang gelakkan saya, yalah pergi hantar kakak ke sekolah tak pakai baju
huhu. Yang saya bangga tindakan saya dipuji oleh ummi.

Bila abah dapat tau cerita tu, abah cakap, bagus abaj abah, pandai, berani dan boleh berdikari.=)

Saya harap sikap2 tu ada pada saya sampai sekarang. Tak lupa untuk ummi abah tercinta sebab mendidik saya jadi begini.=)

"LANGKAH DAN TERUS MELANGKAH"


Saya sempat merakam gambar kenangan bersama Kelab Penyokong PAS



Pergaduhan kecil berlaku bila penyokong PAS cuba melintasi pos panas BN,
mereka menyangka kononnya penyokong PAS mahu merampas tempat mereka.



Aksi seorang Ustaz PAS Selangor yang cukup saya kagumi pendekatan kempennya.
Bibir sentiasa dihiasi senyuman, dan lembut tutur kata. Sangat berhikmah.




Yeah!! Ini dia calon PAS, Ir. Haji Mohammad Nizar


"Ini MB aa jangan kasi tadak woo, Ini MB tadak habis Perak."
Kata2 seorang penyokong warga India.




Salam Kemenangan.

Pada 7 Mac yang lepas saya sempat berkunjung ke Bukit Gantang untuk meninjau suasana Pilihanraya Kecil di sana bersama dua orang kakak saya dan seorang adik saya.

Kami bertolak dari Selangor sekitar jam 2pm dan sampai di sana sekitar 6pm, malangnya kami tersesat ketika mencari Rumah Anak Yatim Ummu Safiah untuk bermalam yang akhirnya kami jumpai jam 10pm.

Tak sabar rasanya menunggu hari esok untuk melihat suasana pilihanraya di situ. Mata mula layu dan....

5am: makcik-makcik yang datang dari negeri lain bersiap sedia, khidmat diri untuk sama-sama bermunajat. tepat jam 7 pagi kami dilepaskan dan doa dibaca sebelum berangkat. saya berpeluang meninjau di Trong Barat, tempat yang dikatakan agak panas, sering ada pergaduhan dan perselisihan faham.

Saya cuma memerhatikan sahaja gelagat penyokong kedua-dua belah pihak. Tak sangka, saya berpeluang untuk menyaksikan acara sebegini secara langsung. berlaku juga perang mulut antara penyokong kedua-dua parti.

Dalam beberapa minit kemudian keadaan sedikit kecoh bila penyokong BN memulakan serangan kerana tidak berpuas hati lantaran mereka merasakan penyokong PAS mengambil tempat mereka. Keadaan dapat dikawal oleh pihak polis.

satu perkara yang cukup menginsafkan saya berlaku beberapa minit selepas itu. penyokong-penyokong PAs mula berselawat...sayu sekali kedengaran, suasana yang bingit ditimbulkan juak BN hilang seketika, seolah-olah semua yang ada di situ menghayai alunan selawat tersebut.

Dalam diam, hati saya mulai sebak, mata terasa panas dan kolam mata saya terasa solah-olah mula bertakung air mata. mujur mampu saya kawal, dalam suasana yang sebegitu, saya teringat akan Rasulullah, bagaimana perjuangan Baginda meneyebarkan Islam, mengorbankan apa sahaja. Di kala itu, matahari terik di atas kepala, peluh mula menitik-nitik.

Lalu, saya terfikir kalau rasa panas begini dah mula mengeluh, mampukah saya memperjuangkan Islam, sedangkan orang-orang yang mewaqafkan diri untuk Islam seharusnya berjiwa kental.

Saya juga cukup kagum dengan bebrapa individu yang cukup memberi kesan kepada saya. Seorang makcik yang sudah berusia turut bersemangat meraih undi. Begitu juga dengan seorang ustaz yang saya cukup kagum pembawaan dakwahnya. dengan semyum meleret tanpa henti, gaya sopan santun yang cukup memikat hati.

Pendek kata, banyak pengalaman yang mampu saya kutip dalam tempoh sesingkat ini. Malangnya, kami tidak dapat berlama-lama di situ lantaran dua orang kakak saya akan menghadapi exam keesokan harinya.Kami berangkat pulang selepas zohor.

"LANGKAH TERUS MELANGKAH"




Salam optimis.
Dalam kekalutan merevise untuk final exam, sempat saya post sesuatu di sini. sekadar mencuri sisa-sisa waktu yang masih berbaki dan sekadar meringankan minda yang kian berat dengan fakta dan dalil. sepatutnya "keberatan" itu tidak seharusnya berlaku lantaran saya sedang murajaah madah Fiqh Ibadat, yang berkisar soal ibadah kita seharian contohnya thaharah, solat, puasa, haji, zakat dan lain2. dulu pernah dalan kelas Dr Sabri lecturer yang mengajar madah ini mengeluarkan statement, "sepatutnya antum kena skor madah ni, sebab apa yang antum belajar adalah apa yang antum selalu buat tiap-tiap hari." Nah, rasakan, jika benar, mengapa saya rasa banyaknya fakta dan dalil yang perlu saya hafal.adakah selama ini saya hanya "taqlid buta" dalam beramal tanpa dalil dan hujah yang kukuh. Semakin hari saya semakin sayang dengan kos yang saya ambil ini. Jadual exam saya kali ini sangat relak sehingga timbul rasa takut. Takut saya tidak mampu manage masa sebaiknya. Cuma, dalam sisa waktu yang masih berbaki saya gandakan usaha, dan sentiasa berdoa moga Allah berikan yang terbaik buat saya dan sahabat-sahabat seperjuangan.

"Faiza 'azamta fa tawakkal 'alallah.."

30 Mac 2009: Adillat Ahkam II
3 April 2009: Fiqh Ibadat I
15 April 2009:Manahij al-Baht
16 April 2009: Arabic for Islamic Studies
18 April 2009: Al-Ijtihad wa al-Ifta'.

Moga Allah memberkati ilmu yang kupelajari ini...
Fi Amanillah..Wassalam.=)

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers