"Abah, tadi dia minum air dalam botol. tak guna cawan."
"Bagitaulah dia, tak elok minum macam tu..."
"Abah tadi dia minum berdiri.."
"Pesan padanya, kalau nak minum duduk.."
" Abang, tadi abang minum berdiri, abang minum dalam botol tak pakai cawan, adik pun nak buat macam tu"
Maka jawab si abang,"Ish, mana boleh. adik kan kecil lagi, abang dah besar."
Lalu si adik terfikir,"Oh, masa kecil tak boleh buat macam tu, bila besar boleh buat.

Bila si adik tadi semakin membesar, dan mempunyai adik, dia berlagak seperti si abang tadi, dan menanam "fikrah" yang sama, budak kecil tak boleh buat, budak besar boleh buat. Bahaya bukan?

Seringkali saya menonton aksi begini, mana hikmhanya kita mendidik golongan kanak-kanak. Saya punya pengalaman sendiri, bermain dengan adik-adik saya seramai 5 orang, kadang-kadang cukup memeningkan kepala.

Suatu hari, pulang dari bandar, saya menjamah hidangan tengahari jam 7 malam,kelaparan. Saya meminta adik saya menemani saya makan, dijadikan teman berbual, sunyi dan "kesit" makan berseorangan.

Lapar...menjadikan saya lebih ingat akan rezeki kurniaan Allah, saya menadah tangan, membaca doa, adik saya memandang tanpa berkelip..tak sangka soalan yang ditanya olehnya..

"Kak, kenapa perlu baca doa? Baca Bismillah je pun boleh kan?"
"Hmm, boleh, tapi baca bismillah tambah denga doa makan itu lagi baik."
"Kenapa kena baca doa kak?"
"Farhana pernah tak, bila makan terlekat nasi dan tulang?"
"Pernah"
"Ha, tu tak baca doa la tuh."
"Ohhh..."
Aku mencari-cari jawapan yang boleh dia terima.
"Macam ni, kita baca doa tanda syukur kita pada Allah, masih mengurniakan rezeki untuk kita makan. Selain tu, kita baca doa supaya kita benar-benar dapat menikmati rezeki ini tanpa kesakitan(lekat tulang dll)."
"Oh,,lepas ni kena selalu baca doa lah ye..?"
"Mestilah."

Mendidik.dengan hikmah.
Saya terfikir dan kadang-kadang penuh berhati-hati dengan pertuturan dan tingkah laku di hadapan adik-adik. Saya berusaha sedaya mungkin, moga mereka mampu melihat sesuatu yang baik dari saya untuk mereka ikuti, bukan melihat sesuatu yang buruk untuk mereka teladani dan mencari khilaf diri,walaupun saya sedar saya bukan sempurna dan belum mampu menjadi kakak terbaik buat mereka.

"Serulah(manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah(keijaksanaan) dan nasihat/peringatan yang baik."

"TERUS BERLARI PENUH STRATEGI"

Bercerita tentang sem 3, saya begitu teruja pertama kali dapat mengambil sem 3 sedangkan sebelum ni keadaan kewangan tidak mengizinkan. Dan impian saya, mahu menamatkan pengajian dalam tempoh 3 tahun setengah.

Hanya 3 subjek yang saya ambil, mengumpulkan 5cr hours, mungkin sangat rilek. Memang rilek tapi tidak tahan dengan subjek yang tempohnya 3jam sekali harung.Subjek yang saya sangat suka untuk mendalaminya"Maqasid Syariah".

Saya melihat rasional ataupun tidak tempoh masa yang ditetapkan iaitu 3 jam, saya menyangka tempoh itu berlalu dengan indah, belajar 45 minit, rehat setengah jam dan berbaki45 minit seterusnya.

Ternyata sangkaan saya meleset sama sekali, 3jam bermula jam 2 hingga jam 5 tanpa henti! Waa, saya dengar pakar-pakar motivasi sebelum ini berkongsi cara belajar yang efektif, paling lama minda kita mampu berfungsi dengan baik untuk menerima input selama satu jam, perlu rehat seketika dan boleh disambung semula.

Mungkin sesetengah pensyarah memberi ruang kepada pelajar untuk merehatkan minda, namun tidak bagi kelas saya,yang situasi akhir yang mampu saya lihat ialah pelajar hanya mengangguk tanpa memahami apa yang diajarkan.

Bila pensyarah bertanya.."Hal haza sohih?"
"sohih........."
pelbagai intonasi suara yang saya dengar....yang lemah dan longlai, kemudian tersenyum..

"Antum ma'ie?"
"Na'am......."
Huhu, hanya jasad di situ...

Kesian kat pensyarah, kesian kat kami juga...

Mungkn perkara remeh yang saya utarakan,namun kesan yang sangat besar terhadap penerimaan sesuatu ilmu.

Mungkin pihak UIA boleh mengkaji siatem ini, boleh saja mahu ditetapkan 3 jam sekali harung, cuma perlu relevan dan rasional dari sudut pelaksanaannya:
1. Pihak UIA menetapkan atau "menstandardkan" cara pelaksanaan cth 45 minit pertama belajar, rehat setengah jam dan menyambung 45 minit sesi kedua.

OOOh, saya tidak tahan 3jam sekali harung...tolonglah wahai UIA....
dan saya hampir menangis minggu pertama saya mula belajar sem 3...

"KITA MAHU YANG TERBAIK UNTUK HASIL YANG LUAR BIASA BAIK"

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers