Kenapa entry saya kali ni berbunyi "aku dan warna merah"? Nak kata saya meminati warna tersebut, sah-sahlah tidak.

Tapi saya agk pelik, masa kecik-kecik dulu, pakaian saya, dari baju sampai ke kasut kebanyakannya berwarna merah. Tu pun abah dan ummi yang belikan, bukan pilihan sendiri.

Satu pagi, ketika saya berusia 6 tahun, saya berjalan ke Pasti, tempat saya belajar, jalan bersendirian, walhal boleh saja saya pergi dengan abah saya sebab sekolah tempat abah saya mengajar sebelah Pasti tempat saya belajar.

Ketika hampir dengan kawasan Pasti, abah saya sampai lalu menegur saya, kakak pergi sekolah sorang-sorang? Tak takut ke?

Saya jawab tak takut abah. Kakak suka jalan kaki, boleh tengok pokok dan cakap dengan makcik2.(Kalu saya jumpa makcik2 yg sedang membersihkan laman saya buat teman berbual).

Lepas tu abah saya tanya, kakak suka warna merah? saya jawab, saya tak suka warna merah. kenapa abah? Lalu abah menyatakan pendapatnya, abah ingat kakak suka warna merah, sebab anak abah yang sorang ni, sangat berani, boleh berdikari.

Saya senyum, dalam hati.Waa, bangganya aku. Huhu, masa saya berusia 3 tahun, kak saya tak nak pergi sekolah, sebab takut dengan cikgu.

Lalu saya yang tak pakai baju(msa tu kecik lagi, 3 tahun), pegang tangan kakak saya "Kak, jom pergi sekolah ye. Meh saya hantar. Jangan takut, nanti cikgu bagi coklat sedap" Lalu saya pimpin tangan kakak saya dan hantar dia ke sekolah.

Masa tu smua orang gelakkan saya, yalah pergi hantar kakak ke sekolah tak pakai baju
huhu. Yang saya bangga tindakan saya dipuji oleh ummi.

Bila abah dapat tau cerita tu, abah cakap, bagus abaj abah, pandai, berani dan boleh berdikari.=)

Saya harap sikap2 tu ada pada saya sampai sekarang. Tak lupa untuk ummi abah tercinta sebab mendidik saya jadi begini.=)

"LANGKAH DAN TERUS MELANGKAH"

3 comments:

jie, saya suke warna merah..my favourite colour..hehe..sebab tu sy garang.percaya x?

biar betul chef...em, kalau betul pun tak salah. warna merah tek semestinya garang, saya suka mentafsirkan warna merah itu, berani..teguh hati dan berdikari.=).

yezz,,teruskan keberanianmu...
apasal la kakakmu yg satu tu penakut banget..
ish..ish,, skg penakut lg ke?..kua2..

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers