"Abah, tadi dia minum air dalam botol. tak guna cawan."
"Bagitaulah dia, tak elok minum macam tu..."
"Abah tadi dia minum berdiri.."
"Pesan padanya, kalau nak minum duduk.."
" Abang, tadi abang minum berdiri, abang minum dalam botol tak pakai cawan, adik pun nak buat macam tu"
Maka jawab si abang,"Ish, mana boleh. adik kan kecil lagi, abang dah besar."
Lalu si adik terfikir,"Oh, masa kecil tak boleh buat macam tu, bila besar boleh buat.

Bila si adik tadi semakin membesar, dan mempunyai adik, dia berlagak seperti si abang tadi, dan menanam "fikrah" yang sama, budak kecil tak boleh buat, budak besar boleh buat. Bahaya bukan?

Seringkali saya menonton aksi begini, mana hikmhanya kita mendidik golongan kanak-kanak. Saya punya pengalaman sendiri, bermain dengan adik-adik saya seramai 5 orang, kadang-kadang cukup memeningkan kepala.

Suatu hari, pulang dari bandar, saya menjamah hidangan tengahari jam 7 malam,kelaparan. Saya meminta adik saya menemani saya makan, dijadikan teman berbual, sunyi dan "kesit" makan berseorangan.

Lapar...menjadikan saya lebih ingat akan rezeki kurniaan Allah, saya menadah tangan, membaca doa, adik saya memandang tanpa berkelip..tak sangka soalan yang ditanya olehnya..

"Kak, kenapa perlu baca doa? Baca Bismillah je pun boleh kan?"
"Hmm, boleh, tapi baca bismillah tambah denga doa makan itu lagi baik."
"Kenapa kena baca doa kak?"
"Farhana pernah tak, bila makan terlekat nasi dan tulang?"
"Pernah"
"Ha, tu tak baca doa la tuh."
"Ohhh..."
Aku mencari-cari jawapan yang boleh dia terima.
"Macam ni, kita baca doa tanda syukur kita pada Allah, masih mengurniakan rezeki untuk kita makan. Selain tu, kita baca doa supaya kita benar-benar dapat menikmati rezeki ini tanpa kesakitan(lekat tulang dll)."
"Oh,,lepas ni kena selalu baca doa lah ye..?"
"Mestilah."

Mendidik.dengan hikmah.
Saya terfikir dan kadang-kadang penuh berhati-hati dengan pertuturan dan tingkah laku di hadapan adik-adik. Saya berusaha sedaya mungkin, moga mereka mampu melihat sesuatu yang baik dari saya untuk mereka ikuti, bukan melihat sesuatu yang buruk untuk mereka teladani dan mencari khilaf diri,walaupun saya sedar saya bukan sempurna dan belum mampu menjadi kakak terbaik buat mereka.

"Serulah(manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah(keijaksanaan) dan nasihat/peringatan yang baik."

"TERUS BERLARI PENUH STRATEGI"

0 comments:

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers