Tenangnya suasana petang di pinggir Tasik Convest Hill ni, anginnya yang sepoi-sepoi bahasa, menyapa pipi, damainya....

*************

"Mana Utin Shafira?"
"Entah, tadi lepas ambil result terus hilang."
"kumpulkan adik-beradik kita yang lain"
"Baik"

********
"Macam mana dengan antunna semua? result ok?" Fathiah pemula bicaraa

Tiap wajah melakar rasa berbeza, meski tidak diluahkan, wajah mereka bicara segala.Ada yang mula menitis air matanya..

"Maafkan ana, jika result ana mendatangkan fitnah kepada kita semua.Keputusan ana...."

Esaknya mula kedengaran

"teruk...ana malu!"

Tiada lagi tawa, tiada lagi suka, tiap wajah kini bersatu melakar riak wajah yang satu, suasana sedikit sepi, haru, melayan gundah jiwa. Masakan, kami tidak mampu membiarkan salah seorang dari kami menanggung sedih sendiri. Tapi bagaimana?

"Sahabat, usah terlalu bersedih dengan ujian ini, ada hikmahnya, tahun depan SPM, kita semua mesti buat yang terbaik. semua kena cemerlang. kita sambung belajar, di universiti yang sama, kita takkan berpisah, susah senang kita lalui bersama." Radziah mula berbicara. meski hatinya saat itu, sedih tak terkata, mahu saja ditukar resultnya , apakan daya, resultnya juga biasa-biasa saja.

***********
"Fathiah, enti apply mane?"
"Tadi baru saya pergi interview apply masuk Darul Quran." Fathiah menjawab soalan Radziah.
"Kate nak apply U same?"
"Ana rase ana nak gi DQ la"
"Ana pun ade minta ngn parent nak g DQ, tapi diorang berat nak bagi. Nanti kita berpisahlah...."
"Takpe, walaupun kita semua terpisah, insyaAllah, ukhuwah kita akan dipelihara."
"sape lagi yang apply DQ?"
"Utin Shafira pun,setakat ni 2 orang je.."
"ooooooooooooo..."

************

Utin Shafira dan Fathiah lebih dahulu meninggalkan kami,menyambung pengajian ke QD..2 sudah melangkah pergi, 6 masih berbaki...

Masa terus bergerak,berputar, kami terus melakar kenangan untuk ditinggalkan.

Akhirnya...

Radziah: UIA
Amira Syazwani: UM
Aznida, Fadzilah: Al-Azhar, Mesir
Hasyimah: KUIS
Hajar: USIM

Beginilah ceritanya berakhir...terpisah lantaran meneruskan misi menuntut ilmu..tapi hingga kini kami masih berhubung, walau jauh terpisah...ukhuwah yang dilalui semasa di zaman persekolahan tersangat indah, hingga saya mampu katakan tiada lagi seindah itu melainkan ia, kami menangis sama-sama, ulangkaji bersama, hadapi tohmahan bersama, gelak tawa bersama, mengisi jiwa dengan usrah bersama, denga walid tercinta (Cikgu Nik)

Ah! semua itu sudah tiada,hilang, ditelan waktu yang sangat cemburu...namun sahabat, namamu sentiasa dalam doaku...sentiasa...aku rindu saat itu!

*********************
NBE Honda ex dihidupkan....radziah memecut kembali ke Mahallah Halimah, kerana hari semakin kelam, malam..namun ukhuwah kami tak pernah tenggelam, TAKKAN PERNAH PADAM.

~FIFAMIMAJIJADIDA~

0 comments:

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers