Beberapa hari saya bercuti di rumah sebelum memasuki sem 3 di UIA. Merancang untuk menjenguk-jenguk sekolah yang lama saya tinggalkan tapi tidak tercapai. Sehari sebelum keberangkatan saya ke KL, kami sekeluarga menerima khabaran gembira, adik saya yang ke-5, Rabihah mendapat tawaran ke Kolej Matrikulasi Kuala Nerang Kedah, juga akan mewarisi perjuangn saya di bumi UIA (Benl) dan sedang berkira-kira untuk menghadiri temuduga maktab. EM, kalau saya dulu, tak perlu pening kepala untuk memikirkan halatuju sebab hanya menerima tawaran dari UIA..tapi adik saya bergundah gulana, mana satu yang mahu dipilihnya.

Setelah mengambil masa berfikr dan saya menyarankan adik saya solat istikharah, akhirnya dia memilih untuk mendaftarkan diri di UIA.

Lewat petang itu, kami sekeluarga menuju je Bandar Kota Bharu, membeli sedikit kelengkapan, ummiku bersuara...

"Hmm, bimbanglah ummi bihah masuk UIA, nanti masuk Jemaah Islamiyah macam Yah"
Aku tergelak kecil. Telah lama ku doktrin ummiku, aku tak pernah join Jemaah Islamiyah yang mengebom Bali tu.
"Ummi, Yah tak masuk Jemaah Islamiyah, Yah cuma masuk usrah..."
"Hmm, masuk usrah nanti sibuk, tak sempat baca buku, lepas tu pointer rendah. Bihah, tak payah join usrah ye.." saran ummiku.
"eh eh mana boleh ummi. bihah kena masuk usrah."Aku mula mencucuk jarum.
"Ummi, kat KL apa2 saja boleh berlaku, gejala sosial sangat berleluasa, kalau kita tak mencari usrah, mudah sangat kita terpengaruh.Kalau masuk usrah , sekurang-kurangnya ada kawan yang sudi menegur kalau kita buat silap. ummi nak ke anak ummi ni terpengaruh dengan gejala yang ntah apa2 tu?"aku mengasak.
"Emmm, takpelah, masuk usrah jelah, tapi jangan masuk jemaah Islamiyah."
Yeah, suntikanku berjaya.
Abah menambah " Masukla usrah tu, tak sibuk mana pun, masuk U bukan untuk belajar je, masukla jugak usrah tu..."
Yeah, aku ada penyokong setia rupanya.

0 comments:

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers