"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta".(Al-Ankabut:2-3)

Saya kira kalian sering mendengar ayat ini, malah menghadamnya, menjadikan ia ayat motivasi barangkali, dan ayat teras..

Sebelum ni saya pernah dengar, ujian yang Allah timpakan ke atas setiap hambanya bertujuan meningkatkan lagi iman seseorang, Kerana manusia akan kembali mengingati Allah, meletakkan pergantungan hanya pada Allah bila ditimpa ujian.

Namun tak kurang pula yang menyalahkan takdir, mengatakan bahawa hidupnya sial, nasib tak baik sampai kiamat dan pelbagai kata nista lagi..

Apa yang penting setiap kali kita ditimpa ujian, cubalah didik diri kita supaya sentiasa husnu zon (bersangka baik) dengan Allah. Mungkin selama ini kita leka dan asyik dengan urusan dunia, jadi Allah timpakan ujian supaya kita ingat kepadaNya, kembali dan mengharapkanNya, supaya kita sedar bahawa kita berTuhan dan berTuan.

Ujian itu juga bertujuan meningkatkan iman seseorang. bila mana ditimpa ujian, hamba yang taat akan redha dan pasrah, malah cuba menghadapinya dengan tenang, meminta pertolongan hanya pada pemilik dirinya, kerana pemilik diirnya lebih arif apa yang terbaik buatnya.

"Hanya kepada Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan" (Al-Fatihah:5)

"Dan mintalah pertolongan dengan SABAR dan SOLAT"

Tertarik saya dengan satu artikel dari laman sesawang iluvislam.com yan berbicara soal cabaran dalam hidup. Suka untuk saya memetik sedikit bait-bait kalimah dari artikel tersebut:

(kita menganggap cabaran dan dugaan sebagai ikan jerung kecil yang menjadikan kita sentiasa bersedia, bertenaga dan aktif.Ikan jerung ini juga menjadikan kita lebih bijak, berusaha secara berterusan dan berdaya saing dalam kehidupan seharian. Jadi jika kita malas dan tidak berusaha, pastilah kita akan menjadi mangsa kepada jerung kecil ini bukan? Bersyukurlah kita kepada Allah kerana menganugerahkan kita ” seekor ikan jerung kecil” dalam kehidupan kita seharian yang menjadikan kita lebih berusaha, berdaya saing dan menjadi lebih baik daripada semalam.)

Seruan kepada diri sendiri dan juga sahabat2, bersyukurlah dengan tiap ujian dan nikmat yang dikurniakan. kerana 'nikmat ujian' dan 'nikmat nikmat' itu kedua-duanya adalah ujianAllah buat hambaNya..

LANGKAH DAN TERUS MELANGKAH

0 comments:

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers