Indah barangkali, kita bebas melakukan apa saja tanpa kongkongan dan kekangan. Bangga barangkali,kehidupan yang kita lalui seharian tampak mudah dan lancar. Mudah dan sangat mudah.

Pedih barangkali, nak buat itu dan ini semuanya tak boleh.Sakit barangkali dipaksa melakukan sesuatu yang kita tidak suka.Pedih, sakit dan perit.

Itulah namanya warna-warni kehidupan.(alwaanulhayat).

Aku dan dia...ini rahsia aku dan dia. Setelah sekian lama kusimpan rahsia ini, saat ini aku mahu kongsi bersama kalian.Tak tahan barangkali memendam sorang-sorang.

Keluargaku..biasa2 saja, namun fikrah mereka fikrah Islam, menyokong dan mendokong perjuangan parti Islam. keterlibatanku dalam gerakan disambut dingin mereka..dingin..tapi itu dulu

Semasa pengajianku di Matrikulasi UIA PJ, aku mahu pulang ke Kelantan atas komitmen sebagai AJK program di sana,kosnya ditanggung sendiri, namun aku tidak berterus terang pada family aku gunakan duit sendiri, kataku aku mendapat support dari program. Entah macam mana, famili aku tahu aku gunakan duit sendiri dan mereka kurang berpuas hati. ( familiku "sesak"). Dua minggu kemudian, kakakku telefon: "Yah, ada orang bagi zakat padamu, RM200."
Aku katakan pada kakakku, duitku habis RM65 untuk balik Kelantan handle program, Allah gantikan RM65 dengan RM200, berbaloi bukan?

Aku sedih, kadangkala kakakku sendiri sedikit membantah keterlibatanku dengan gerakan, isu utama yang ditimbulkan kewangan, sedih tak terkata sehingga cara terakhir yang aku gunakan, hanya doa..doa dan terus berdoa, moga Allah lembutkan hati mereka menerima diriku seadanya.Dalam diam aku kurang yakin berkesankah cara ini, namun doaku tidak henti..

Sehingga suatu hari, Allah mahu mambuka mataku, sebelum mendaftar di UIA Gombak aku perlu hadiri satu program di Kuala Lumpur, dan ketika itu aku di Kelantan. Malangnya memang aku tidak berduit, familiku tidak berduit, berbaki saja kurang lebih RM10 dalam saku ayahku..

Aku nekad menjual handsetku yang buruk, kurang2 lepas tiket untuk ke KL, urusan pulang ke Kelantan, no 2.Tapi last2 aku decide, gtau kat seniorku, aku enggak punya wang barang sesen untuk ke KL, Alhamdulillah kakak seniorku membantu.

Petang sebelum bertolak ke KL keesokan paginya, makcik menjual karipap segera memasuki laman rumahku, berhenti seketika, seminit dua kemudian, abahku menyusul masuk ke dapur, memegang dua polisterin berisi karipap segera di dalamya(karipap kuih kegemaranku).

Kata abah" Nah, ambik karipap ni, pagi esok goreng, buat sarapan sebelum ke KL dan selebihnya buat bekal perjalanan, makan dalam bas."

Aku menyambut bungkusan penuh haru..haru dan terharu...

KINI..

Ummi: Yah stat cuti bila, balik rumah bila..?
Aku: em, 18 habis exam, tapi balik lambat skit..
Ummi:Oh, ada program ye...
Aku: Ya...=)
Ummi: ok, takpe, nanti bgtau la tarikh bila balik Kelantan.
Aku:Ok..

Nak terlibat gerakan, ada halangan famili???? Usah putus asa, berdoalah tanpa jemu, doa tu senjata orang mukmin. Pintalah dariNya, Dia ar-Rahman, Dia ar-Rahim, kita takkan dikecewakan....

"Ya Allah, Kau pemilik hati Abahku, Kau pemilik hati ummiku, kau pemilik segala yang ada di langit dan di bumi serta seluruh isinya, lembutkanlah hati Ummi Abahku, supaya mereka merestui perjuanganku, serta jadikan aku Hamba yang taat padaMu serta anak yang taat pada kedua orang tuaku.."

HATIKU MILIKMU
LANGKAH DAN TERUS MELANGKAH

2 comments:

salam..yaAllah..Allah permudhkan urusan kak.. hope urusan laila juge akan dimudahkan..

Syahida...salam gie..nak menangis bace..ape2pun moga Allah permudahkan segala urusanmu...
teringat kenangan2 time wat asaimen fiqh usrah,fiqh ibadah..hehhe..
baarokallahulak!!!

Post a Comment

Al-Wajibat Akthar Min Al-Auqat

Al-Ayyam fi Hayati

About this blog

~RADZIAH ABU BAKAR~



KEEP LEARNING

CERNA MINDA

Kekuatan jiwa itu diterjemahkan dalam tekad membaja yang tidak pernah lemah
Kesetiaan teguh yang tidak dicemari pengkhianatan pengorbanan yang tidak terhalang oleh keserakahan dan kekikiran
Pengetahuan dan keyakinan serta penghormatan yang tinggi terhadap ideologi yang diperjuangkan

Jiwaku~Bait Solehah~

  • Dayang Nur Fitriana
  • Dewi Ratu Norasyikin
  • Halimah
  • Haryani
  • Khairunnisaa'
  • Lina Marhaini
  • Nazirah
  • Nik Nadia Izyan
  • Sylati
  • Wan Mazni

AKU PUTERI

~Patuh pada Tuhannya (ALLAH)
~Mencintai Kekasihnya (Rasulullah)
~Taat ibubapanya
~Qudwah terhadap bawahannya
~Meneladani atassannya
~Prihatin terhadap sahabatnya
~Mengasihi yang lebih muda
~Menghormati yang lebih tua
~Penuntut ilmu yang ikhlas
~Pekongsi ilmu yang tak pernah lelah

(Ya Allah, bentuklah aku menjadi insan sebegini)

LANGKAH SRIKANDI

~Redha Allah matlamat hidupnya
~Luar biasa langkahnya
~Mati syahid cita-citanya
~Yang banyak menangis kerana penciptaNya
~Yang kental jiwanya
~Banyak berkorban untuk perjuangannya

(Ameen, kabulkan Ya Allah)

Followers